Grincsfa készítése

  Manapság egyre divatosabb lett Karácsonykor grincsfával díszíteni az otthonokat. Nézzük azért meg az eredetét, honnan ered a grincsfa.

A grincs Amerikából származik. Az 50-es években Theodor Seuss Geisel írt egy mesét How the Grinch Stole Christmas, azaz Hogyan lopta el Grincs a karácsonyt? címmel. A meséből 2000-ben filmadaptáció is készült. A mese főhőse értelemszerűen Grincs, egy zöld, szőrös lény, aki Kifalvától északra, a Kobak-hegyen lakik, ki nem állhatja sem a karácsonyt, sem a Kiket. Ám egy kislánynak mégis sikerül rábeszélni, hogy tartson velük a karácsonyi ünnepen. A városka polgármestere megsérti, mert egy borotvát ad neki ajándékba (mivel Grincs egész testét szőr borítja), amin annyira felbőszül, hogy elhatározza, hogy ellopja a városból a karácsonyt. El is lopja az összes karácsonyfát, égőket, dekorációt, ajándékot stb. A maga módján a karácsonyfát gúzsba kötötte. Nos, a végeredmény nem más, mint a grincsfa, amit most mindenki imád.
A grincsfa (vagy manósipka, manófa) jellegzetessége, hogy összekötözött örökzöldekből áll, és manósipkaszerűen lehajlik a teteje, melyet egy gömb díszít. Az ágakat, vagyis a grincsfa többi részét szalagokkal és egyéb apró díszekkel dekorálják. A fát asztali dekorációként, ajtódíszként is használják, de léteznek karácsonyfa méretű grincsfák is. Tipp: 
nem szükséges megvenni hozzá a zanótot (vagyis zsurlót), hanem, készíthetjük ciprus vagy tuja ágaiból, vagy kis méretű örökzöld növényből is.

blogra_1_6.jpg

 

Amire szükséged lesz az elkészítéséhez:

  • kaspó
  • 2 csokor zanót/zsurló 
  • fehérfesték spray
  • ragasztórúd (ragasztópisztoly)
  • fafigura (házikó, harang, pihe, rénszarvas, hintaló,stb.)
  • karácsonyi dísz
  • polifoam golyók arany
  • fahéjrúd
  • szárított növények
  • ata szelet
  • csillag ánizs
  • csillag rózsa
  • mini nyitott toboz
  • eukaliptusz gomb
  • mogyoró
  • éger indiai toboz
  • tuja termés
  • casuarina termés
  • faháncs szelet
  • kanál levél
  • lali termés
  • madzag

 

  1. Egyik nagyon jó ismerősőm akinek egy nagyon szép kertészete van, megkért készítsek neki grincsfát. Ő az alapot adta nekem, már kaspóban, oázis téglában beleállított összedrótozott zanót. Tehát készen kaptam így nem kellett az összeállítással törődnöm. Ami röviden a következőképpen néz ki: egy közepes grincsgfához, kb 2 csomag zanótra van szükséged, drótra egy kaspóra, vízes alapú oázis téglára. A kaspóba az vízes ozási téglát beleszabjuk, majd egyenként tűzgéljük bele a zanót ágakat (mélyen) mindaddig, míg kellő szélességű zanót ágak lesznek a kaspóba. Tipp: a zanót ágakat metszőoló segítségével fogod tudni vágni, illetve célszerű különböző hosszúságú zanótot használnod, mert így lesz a vége vékonyabb, melyet könnyedén tudsz majd hajlítani. Majd kötöző dróttal alulról felfelé körkörösen szorosan körbe tekerjük a dróttal. Tipp: nem túl vastag, s merev drótot használj. Ha készen vagy az összetekeréssel, s akad néhány növény ágacska, mely kiáll, semmi baj, csak nyugodtan vágd le. Az elképzelésem az volt, hogy arany, barna színekben fog pompázni a grincsfám. Viszont a kertész barátom sajnos olyan előre elkészített alapot tudott hozni, amely püspöklila kaspóban volt. De nem csüggedtem, szétszedtem, kivettem a már összetekeret zanótot, az oázis téglát a kaspóból, és fehér festékspray segítségével, ami alkalmas a kerámia festésére több rétegben lefújtam, mindaddig míg nem tetszett át a lila szín. Tipp: ezt érdemes a szabadban csinálni, szélmentes helyen. Én az 1-1 réteg száradása után, megfordítottam, s az alját is lefújtam, illetve a kaspó karimáját belülrül is 2-3 cm szélesen, hogy még véletlenül se látszódjon, hogy püspök lila volt.img_20181211_104437.jpg

 

  2. Visszahelyeztem a kaspóba, én egy kicsit megöntöztem, mert így nagyon sokáig (1-2 hónap) is eláll, ha nedvesen tartod az oázis téglát, ezáltal a zanótot.nevtelen_1.bmp

 

  3. Alulról rögzítettem ragasztóanyaggal, majd körkörösen elkezdtem a drót mentén szorosan tekerni, soronként szintén rögzítettem ragasztóanyaggal, hogy stabilabb legyen a madzag.nevtelen_2_1.bmp

 

  4. A tetején sűrűbben, egyenletesen tekertem rá a madzagot, a végén szintén fixálom ragasztóanyaggal. A legvégére pedig a gömböt dróttal.nevtelen_3.bmpimg_20181211_195645.jpg

 

  5. A kaspó köré lehet fenyőágakat tenni, és így dísziteni, de én eltértem, és most egyszerűen csak termésekkel kezdtem dísziteni. A terméseket ragasztóanyaggal fixáltam.nevtelen_4_5.bmpimg_20181211_211813.jpg

 

   6. A legvégén a zanót felső részét díszitettem aranyszínű polifoarm golyóval és natur fafigurákkal, harang, házikó, hintaló, hópihe.img_20181212_095530.jpg

 

  7. A kiálló részek melyek tuja növények, azokat én direkt nem vágtam le, mert szerintem így természetesebb, de akár le is lehet vágni. A végeredmény szerintem nagyon szép lett. Készítsd el a segítségemmel a saját grincsfádat.img_20181212_095710.jpg

blogra_1_6.jpg

 

Ha még több kreatív ötletre szomjazol, kövess:

instagram:https://www.instagram.com/diybyandi/

pinteresten:diybyandi